Mirakler och frälsning

Publicerad 27 december 2018 | Nyhetsbrevsartikel

Månader av förberedelse inför resan till Indien var nu äntligen över. Hela teamet träffades i Frankfurt; Hanna Lundgren, Julia Andersson, Jessika Elmgård, Katrin och Daniel Smenes.Efter lite mer än 30 timmars restid var vi äntligen framme i staden Byrnihat.

 

Flera av oss hade köpt etniskt indiska kläder innan vi drog igång vår allra första kampanjkväll. Runt 400 var samlade den första kvällen och Katrin höll kvällens warm up. De samlade sa ”amen” och ”halleluja” här och där på vår uppmaning, utan att egentligen veta vad det betyder. Sedan förkunnade Daniel evangeliet om hur Jesus sätter oss fria från syndens och dödens lag. Lagen om frälsning och förlåtelse i Kristus blev mottaget av 114 dyrbara människor som var på plats. Vi bad för de sjuka och flera vittnade om helanden. En äldre man hade ett knäproblem. Han sprang fram och tillbaka på plattformen och vittnade om att Jesus hade helat honom. En kvinna som inte hade kunnat böja sina knän stående demonstrerade hur hon nu fritt kunde röra på sig! Halleluja!Nästa kväll hade Hanna warm up-predikan och Katrin förkunnade ett klockrent evangelium till de 500 som var samlade och 96 av de sökte frälsning denna kvällen. Det var en vacker syn då de proklamerade Jesus som sin Herre och Frälsare medan tårarna rann ner på deras kinder.

Denna kvällen fick vi se ett hav av mirakler hända. Särskilt starkt var det när en kvinna vittnade om att hon hade haft smärtor på höger sida över lång tid. De senaste fyra månaderna hade det varit så allvarligt att hon inte kunde gå. Efter förbönen för de sjuka kände hon hur smärtorna var borta och hon kunde gå igen! Halleluja! Andra vittnade om smärtor i knän som blev helade. Smärtor efter operation i mage blev fullständigt borta! Ryggsmärtor och smärtor i halsen var borta efter att Doktor Jesus hade varit på besök.Hanna Lundgren predikade sin första kampanjpredikan den tredje kvällen efter att Julia hållit en solid warm up. De 800 som mött upp för möte lyssnade noga på Hanna som porträtterade och målade upp Kristus som korsfäst framför deras ögon. Denna kvällen var det 215 frälsningssökande och det var stor glädje på kampanjplatsen och i himlen. En kvinna hade kommit denna kvällen med stora smärtor orsakat av demoner i hopp om att kunna bli satt fri. När demonerna var utdrivna kunde hon höra och prata igen. Hon vittnade om att hon varit plågad av detta i sex år! En annan kvinna med ett paralyserat ben kunde fritt röra på sig och gladde sig tillsammans med en annan man som Jesus hade helat från andningssvårigheter.Den sista kvällen var det ca. 3000 människor samlade på kampanjplatsen. Byrnihat är en industristad och denna dagen hade arbetarna ledigt. Jessica höll en stark warm up och använde sin gåva i att sjunga för att med underbar sång välsigna skaran som var samlad. Därefter förkunnade Daniel evangeliet om den blinde Bartimaios som blev helad och började följa Jesus. 259 personer gav gensvar på evangeliet denna kvällen. Direkt etter tog vi tid till att be tillsammans med de som tagit emot Jesus under de fyra dagarna vi haft tillsammans, om dopet i Den Helige Ande. Feststämningen fortsatte när miraklens Gud började röra sig bland folket. En ung kille dansade på plattformen och ropade ut ”Jesus” till skaran. Minuter tidigare hade han varit stum, men när den stumma anden hade lämnat honom kunde han äntligen göra ljud – och lärde sig ordet ”Jesus”! En annan kvinna hade blivit biten av en hund och hade smärtor i benet. Efter förbönen denna kvällen var smärtorna borta. En äldre man med andningsproblem kunde vittna med tårar i ögonen att han nu var fullständigt helad! Sammanlagt har 673 själar sökt frälsning i Jesus dessa fyra dagarna. Vi är så tacksamma och vi ger all ära till Jesus!

Medan vi var där hade vi två dagar med seminarier för de lokala troende och de frivilliga som hjälpte till på kampanjplatsen. Guds Ande rörde sig starkt ibland oss när undervisning om hur man tar evangeliet vidare blev förkunnat. Många gav gensvar och ville bli fyllda av Den Helige Ande. Vi är så tacksamma för att ha lärt känna dessa män och kvinnor som troget följer Jesus och gör Honom känd i sina områden i Byrnihat. Vi fick också möjligheten att besöka två baptistförsamlingar på söndagen. Det blev två underbara möten med många som tog emot Jesus och dopet i Den Helige Ande. Tårarna strömmade på medan Jesu närvaro fyllde varenda en av oss.Nu behöver de lokala troende och de frälsningssökande i Byrnihat våra böner för tiden framöver. För väldigt många av de är det nu livet med Jesus börjar och det är inte okänt att familjer och byar stöter ut de som väljer en annan tro. Vi ber om att de troende nu ska få nåd att föra väckelse till sina familjer och få styrka att fortsätta följa Jesus vidare på vägen till himlen.Tack så mycket för att du står med oss och har backat denna kampanjen i Assam, Indien. Tillsammans skriver vi historia i Guds rike på jorden!

Daniel Smenes

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg