Ledarkonferens i Assam

Publicerad 25 augusti 2017 | Nyhetsbrevsartikel

 

Efter påskfirandet i Sverige hade jag förmånen att med min man Henrik få följa med på en resa till Assam i nordöstra Indien. Vi reste dit för att under fyra dagar undervisa och uppmuntra kristna pastorer och församlingsledare. Det här var andra gången för mig i Indien. För 14 år sedan besökte jag Andamanöarna, öster om indiska fastlandet, på en resa med Gå ut mission för att inviga ett barnhem. 

Det var härligt att få återvända till detta fantastiska land och folk. 45 personer var anmälda men det blev till sist 60 deltagare från framför allt ett stamfolk i norra Indien. När vår kontaktperson Salnang hämtade oss på flygplatsen berättade han att motståndet från extremistiska hinduiska grupper ökat den senaste tiden gentemot de kristna. Under påskhelgen, då de hade en begravning av en troende man i församlingen, blev de under ceremonin attackerade och misshandlade. Salnang uttyckte en oro över att de framöver kanske kan bli svårt att ha öppna kampanjer, då motståndet mot de kristna nu är  betydligt tuffare än tidigare.

Det  allra starkaste intrycket jag har av resan är mötet med de troende personerna jag fick förmånen att träffa. Att se deras primitiva och enkla liv, förstå den förföljelse och motstånd som de upplever i sin vardag var berörande. Men ännu starkare blir det då att också få möta deras otroliga glädje, höra deras lovsång, se deras böner och iver att läsa Guds ord och  deras längtan att nå nya stamfolk med evangeliet. Många gånger under konferensdagarna då jag och Henrik undervisade och uppmuntrade de troende att be, fortsätta sitt lopp, kämpa trons goda kamp, att himlen är vårt mål och så vidare tänkte jag att det borde vara tvärtom.

Egentligen är det dessa troende syskon i norra Indien som skulle undervisa mig och en bekväm och många gånger slumrande svensk kristenhet.

Det finns en bibelöversättning av Jakobs brev 1:9-10 (NCV) som säger :

Troende som är fattiga skall ha sin stolthet i att Gud har gjort dem andligt rika. De som är rika ska ha sin stolthet i att Gud har visat dem att de är andligt fattiga.

I Indien så mötte jag troende syskon som materiellt sett är väldigt fattiga, men andligt sett oerhört rika. Jag och du har förmånen att få leva i ett land där vi har det så oerhört förmånligt och bra materiellt sett. Men den välfärden och rikedomen kan ju så lätt leda oss till en andlig fattigdom för att vi tror att vi inte är så beroende av Guds ingripande. Då Maria utbrister i en lovsång då hon fått veta att hon ska föda världens frälsare säger hon:

Hungriga mättar han med sina gåvor, och rika skickar han tomhänta bort.

Den lärdom jag vill ta med mig från troende syskon i Indien är att inte låta vår välfärd och materiella rikedomar lura och vilseleda oss så att vi går tomhänta bort från Jesus, att vi blir andligt fattiga. Låt oss istället vara tacksamma för den välfärd vi har och se att det är en gåva som är få förunnat. Låt oss dela med oss av vårt överflöd för att lyfta av bördan hos de som är fattiga. Jesus sa: de fattiga har ni alltid ibland er. Så är det också i vårt samhälle idag och vi behöver inte åka till Indien för att se nöden. Låt oss inte göra våra öron döva och våra hjärtan hårda, utan ge av våra tillgångar.

Kvinnokonferens i Assam

Om ett år har jag blivit inbjuden att komma tillbaka för att hålla i en kvinnokonferens. Då vill Salnang samla en ny skara människor från onådda stammar. Och ja, jag har tackat ja till att återvända.

Var med och be för denna kvinnokonferens redan nu! Tack för att du står med Gå ut mission i att inspirera lokala troende genom ledarkonferenser och i att nå de onådda genom de pionjära kampanjer vi håller i Assam och andra delar av världen.

Din missionär

 

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg