”Ja, resan har stärkt min tro mycket!”

Publicerad 26 september 2017 | Nyhetsbrevsartikel, Ung Missionär

David predikar i Pazardjik

Under flera somrar har Gå ut mission skickat ut team med ungdomar till framförallt Bulgarien. I år åkte tre team ut till tre olika städer i Bulgarien och fick vara med om fantastiska saker tillsammans med Jesus!

Vilken sommar jag har haft! Sommarhettan har det varit sisådär med. Men 3 Ung Missionärs-team har i sommar gjort insatser bland romer och turkar i Bulgarien. Jag har blivit bombarderad av rapporter, signaler och indikationer på att Gud gör fantastiska saker, bland romer och turkar i Bulgarien och i ungdomar från Sverige. I juli åkte sommarens första team till staden Plovdiv i Bulgarien. Teamet bestod av en grupp ungdomar från Bottnaryd som leddes av Lina och Andreas Cucca samt Joel Thornell.

I början på augusti åkte jag själv ner med ett team till huvudstaden Sofia och lite senare leddes ett team till Pazardzhik av Alexander Bervebrink och David Thornell. Totalt är det 23 personer som deltagit. Dessa människor, ungdomar från våra svenska församlingar, har delat ut mat i fattiga områden, spelat fotboll med och ansiktsmålat barn, delat vittnesbörd i byar och ghetton, sett sjuka bli helade i Jesu namn, spelat draman och predikat evangeliet och sett människor avgöra sig för Jesus. Detta har varvats med intern undervisning, andakter, samtal och goda stunder, där vi tillsammans fått växa i vår tro på Jesus, kärleken till varandra och nöden för världens onådda folkgrupper.

Från teamet i Plovdiv kom rapporter om hur ungdomarna spelade drama och predikade på olika ställen och hur de fick se många människor komma till tro på Jesus. Även under skedde och ett exempel var en ung tjej som fått en sten på sitt öga så det skadats och gav suddig syn. Men efter förbönen så såg hon klart och tydligt!

Teamet i Sofia var ute i olika romska stadsdelar där man först gick runt och mötte barn med fotboll-spelande, ansiktsmålning, sång och vittnesbörd. Därefter höll vi möten där ungdomarna gjorde fantastiska insatser. Under dramat så går ett sus i publiken när Jesus rycker in för att rädda kvinnan som blivit fånge och slav under sin synd. När Jesus segrar på korset så att plågoandarna faller till marken, drar folk efter andan, applåderar och ett och annat öga tåras. I förkunnelsen proklameras sedan korsets budskap och vi fick vid varje möte se människor ge respons på inbjudan till frälsning. Teamet fick bland annat se några dåliga knän bli helade och en man som efter 2 år reste sig för första gången ur sin rullstol. Det var även många människor som fick starka möten med Gud.

Hennes man satt i rullstol. Jag frågade om jag fick be för honom. Jag bad för hans ben och efter att vi bett två gånger testade vi ordentligt. Då reste han sig. Han var ganska tung och han hade suttit i rullstol i två år, så hans ben var väldigt svaga. Men han stod upp och blev väldigt berörd och tårögd. Vi bad en gång till och välsignade honom. Gud är god! / Hugo Lindgren

Teamet i Pazardzhik hade många möten i romska och turkiska byar. David som var med för sitt tredje år, fick detta året gå in i ledaransvar tillsammans med Alexander Bervebrink. Detta team gjorde liknande saker som de andra två teamen och fick även de se hur evangeliet alltid fungerar. Människor gav respons på deras frälsningsinbjudningar och de fick även vara med som dopförrättare i en av byarna. Teamet hade sån inlevelse i sitt drama att han som skulle föreställa Jesus råkade slå ut tanden på Janina från Kungsbacka! Janina berättar även om ett hur det varit många helanden på ett specifikt möte, där t.ex. en kvinna som hade smärta i sina ryggkotor blivit helad och en kvinna som hade så ont i axeln att hon inte alls kunde röra den. Men hon visar framför kameran hur hon rör armen helt utan problem och tackar Jesus för att hon blivit helad.

Jag är så glad över att Gå ut mission idag består av många olika typer av människor i olika åldrar och olika gåvor. Jag är nog särskilt glad över att vi bland oss får ha människor som ännu inte fyllt 20 år men som brinner av kärlek till Jesus och känner Guds kallelse att föra evangeliet ännu längre, dit det inte varit förut. Gå ut mission älskar att investera i unga människor! Vi kan inte låta bli. Stort tack för att ni står med oss i den uppgiften och kanske ni i er församling ska fundera över om Ung Missionär kan vara något för era ungdomar att följa med på. Jag tror Gud vill se en ny generation missionärer som är på gång, laddade och tända på att föra evangeliet till världens onådda folk!

Anton Karlsson, Evangelist

 

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg