Mission bygger den lokala församlingen

Publicerad 23 juni 2017 | Nyhetsbrevsartikel

“Men när den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.” Apostlagärningarna 1:8

 

Som evangelist när man talar om mission i Europa och bland världens onådda får ofta höra att “vi måste ju satsa på vårt lokala sammanhang” eller men Sverige då? Man tänker att antingen satsar vi på församlingen eller så satsar vi på mission. Men måste det vara antingen eller? Allt detta ryms ju i versarna ovan.

Som pastor i Bottnaryd i en relativt liten församing tänker jag ofta på just den frågan: Hur bygger vi Guds rike i Jerusalem (Bottnaryd)? Svaret som jag tror på: det gör vi genom att utmana våra egna att gå utanför vårt eget område. Så i sommar kommer jag och Lina att ta med oss fyra av våra ungdomar på en Ung Missionär-resa till Bulgarien. Där ungdomarna ska predika i romska ghetton tillsammans med ungdomar från den lokala församling i Plovdiv som vi samarbetar med. För jag är övertygad om att det kommer påverka Bottnaryd och våra ungdomars liv, långt mycket mer än ytterligare en samling i kyrkan.

Vittnesbörden efter våra Ung Missionär-resor är de samma år efter år. “Jag har börjat vittna för mina klasskompisar”, “jag har fått se min kompis ta emot Jesus”, “Jag har växt i min tro på Jesus” Detta är vittnesbörd som alla kristna längtar efter att höra från sina barn och som pastor längtar jag att höra det från mina församlingsmedlemmar. Pingströrelsens grundare Lewi Petrus sa vid något tillfälle ungefär: Har ni dålig ekonomi i er församling, skicka ut en till missionär. Det verkar som att även Jesus menar att mission välsignar ditt lokala sammanhang, för i Matteus 11:1, efter att Han sänt ut sina lärjungar två och två för att predika, så står det “När Jesus hade gett sina tolv lärjungar alla dessa instruktioner, gick han därifrån för att undervisa och predika i deras städer.“ Går du ut, så går Jesus till din stad. Så vill du att Jesus ska vidröra ditt sammanhang, satsa på de onådda!

Det ska bli fantastiskt spännande att se vad resan till Plovdiv kommer att föra med sig av frälsning, helande och tända ungdomar. Men i nästa steg så ser jag fram emot hur det ska påverka vår by Bottnaryd. Det starkaste är inte antingen eller utan  faktiskt både och.

Tack för att du ber för oss och att du genom dina givna medel och böner bygger utbreder Guds rike både i Bulgarien och i på plats hemma i Norden.

Din missionär

Andreas Cucca

 

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg