Snabba ryck till Vietnam

Publicerad 26 juli 2017 | Nyhetsbrevsartikel

”Bror! Hur ställer du dig till att flyga till Vietnam med Anton nu natten till söndag?” trillar in på min telefon i ett sms från Jonas, onsdagen den 22 februari. Vår kära “pappa” Rickard hade varit med om en skidolycka och kunde inte resa. Efter en stunds betänketid och bön till Pappa Gud så känner jag ett ”Go!” på insidan och bestämmer mig från att tacka ja till att kliva på den resan.

Tisdagsmorgonen veckan efter ankom jag till Hanoi och efter några timmars sömn hade jag privilegiet att undervisa tiotals kristna i Guds ord. Anton Karlsson hade kommit dagen innan och hade redan haft ett utåtriktat möte på kvällen. Han kom tillbaka från sin undervisning på morgonen och gav mig stafettpinnen där jag fick ge några godbitar från Jesus. När jag satt bak på scootern som körde genom gatorna så kunde jag känna dofterna av den fantastiska gatumaten. Gatorna var fyllda av andra scootrar och fotgängare, ja detta är människor som inte känner Jesus och som bor i en kommunistisk nation, där man försöker hindra evangeliets spridande. Men Jesus låter sig inte bindas. Han kan inte hållas tillbaka! Scooterchaffören var en av Guds hemliga agenter i Vietnam. Han hade mot alla odds varit med och planterat massor av församlingar i sitt hemland och en bibelskola som utrustar troende till att bli Jesu efterföljare. Så kom vi till mötesplatsen. Wow, vilken hunger! Det kändes som om de drog orden från Jesus ur mitt hjärta och slukade dem som den mest dyrbara maträtt de ätit på länge. Vänliga ögon från mina syskon tittade uppmärksamt på mig. Det var en öppen atmosfär med skratt och glädje och vi delade livet tillsammans. I pausen kom de som ville ha förbön. Flera blev helade mellan undervisningspassen som vi hade. Vi såg nackproblelm och ryggsmärtor bli helade. Vi kunde se hur fötter som varit skeva blev raka.

På kvällen hade vi ett utåtriktat möte i en av kyrkolokalerna i de centrala delarna av Hanoi. Det var ett femtiotal personer på plats. De kristna hade bjudit med sig sina närmsta vänner till denna kväll. Eftersom kommunismen råder i landet så är man försiktig med vem man bjuder in, för att vara säker på att inte säkerhetspolisen ska dyka upp. Den kvällen fick jag predika om den lama mannen i bibeln som blev buren till Jesus av sina fyra vänner. Jesus som förlät mannens synder och helade honom! Det var tiotals som sökte frälsning! Halleluja!  Vi fick även på kvällen se hur Jesus är den samma då många med sjukdomar och smärtor blev botade. Speciellt var det ryggsmärtor som blev helade denna kväll. Det var en kvinna som sökte förbön för sitt brustna hjärta. Hon hade tidiger varit en lovsångsledare. Hon hade gått med ett tungt samvete sedan hon gjort abort. Under förbönen talade Herren om att barnet var hemma hos Honom nu. Hon kände hur tröst och läkedom strömmade in i hennes trasiga hjärta och insåg att hon snart skulle leda lovsång igen. En ung man kom fram med glasögonen i handen och sa att han ville se bra utan dem. Efter förbön kunde han läsa texten på väggen i lokalen och han var så glad!

Nästa dag hade vi en fantastisk dag med undervisning. På kvällen förkunnade Anton ett starkt budskap om den förlorade sonen som kom hem till sin far. Tolken grät medan hon översatte budskapet till församlingen. Hon blev berörd av Guds fadershjärta. Det var tiotals som ville ta emot Jesus och festen var igång! Med hunger och förväntan kom de sjuka fram och ville ta emot läkedom för sina sjukdomar.

Flera helanden tog plats denna kvällen. Bland annat var det en man som jag fick be för som låg i ett eget rum i byggnaden vi förkunnade i. Före mötet började kom jag in i rummet och mannen var förlamad på höger sida på grund av en stroke. Han hade också smärta i armen och foten var avdomnad. Efter förbön försvann smärtan i armen och han kunde börja röra den smärtfritt. Jag bad även för foten och sa till honom att jag skulle komma till honom efter mötet. När jag senare kom in i rummet svingade han armen och foten, något han inte kunnat göra innan stroken. Han log från öra till öra eftersom helandeprocessen var i full gång. Det var även flera med svåra ryggsmärtor som blev helade den kvällen. En skuldra blev hel och folket var glada över de Guds under som skedde mitt ibland dem.

Vietnam är på sjuttonde plats på World Watch List över länder där de kristna förföljs. Var med och be om en fullständig öppning så att evangeliet kan förkunnas fritt i detta land. Vi drömmer om öppna kampanjer här och vill se det i en nära framtid- I Jesu namn, AMEN!

-Daniel Smenes, Evangelist

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg