Jesus har vidrört dem

Publicerad 26 februari 2018 | Nyhetsbrevsartikel

Gå ut mission har genomfört ännu en kampanj i den onådda indiska provinsen Assam. Provinsen har en mängd olika, för evangeliet onådda, folkgrupper och är därför ett strategiskt viktigt område för världsmission. Men här finns också stark förföljelse mot de kristna, både från hinduer, buddister och muslimer. Det är som om hela världens olika folkslag och religioner möts här i Assam.

Trots dessa omständigheter fick vårt team vara med när 136 personer sökte frälsning efter första kvällens inbjudan. För varje kväll som gick fördubblades antalet av dem som ville bli frälsta! Sista kvällen sökte sig 813 personer fram för att ge sina liv till Jesus. Sammanlagt fyllde 1707 personer i uppföljningskorten med namn och adress. Det är en avgörande förutsättning för att vår kontaktperson med sitt duktiga team sedan ska kunna genomföra sin uppföljning. Kontakten med de nyfrälsta är extra viktig med tanke på den förföljelse de oftast möter.

Här följer Mia Christine Helgemos rapport:All pris och ära till Gud för de dyrbara berättelser vi fått med oss hem. Det är genom Guds nåd och kraft vi får göra det vi gör. Vi tänker med tacksamhet på våra lokala medarbetare i Assam i Indien. Deras uppoffringar, trofasta tjänst och hjärta för Indiens onådda folkslag, är överväldigande och möjliggör att vi får vara med och sprida evangelium i Assam. Så till dig som läser detta, tack för DITT stöd i samband med den här kampanjen och alla andra missionssatsningar som sker i Jesu Kristi namn genom Gå ut mission. Dina böner och dina offergåvor betyder MYCKET, och de gör skillnad – tillsammans är vi Guds händer och fötter här på jorden – halleluja!

Den här kampanjen var annorlunda mot tidigare kampanjer jag har varit med på i Indien. Jag vill kalla kampanjen för ”Guds-nåd-kampanjen”, ”Glädjens segertåg” eller ”Herrens fest på jorden”! För jag har aldrig sett en liknande glädje och upplevt så lite motstånd under en kampanj i Assam som denna! Långt ut på landsbygden, vid foten av det väldiga bergsmassivet Himalaya upplevde vi hur Guds hand vilade över kampanjen och vi fick bevittna och ta del av samma underverk som när Jesus gick på jorden. Dyrbara människor blev befriade från onda andar, sjuka blev helade och människor kom till tro, allt till Guds ära. Men det var inte självklart att det skulle bli så här. Bara två veckor innan kampanjen drog myndigheterna in tillståndet för våra samlingar. Normalt sett så krävs långa förberedelser för att få till allting, men vårt lokala team arbetade som hjältar och vi kunde istället ha vår kampanj i Damakusi.

Varje kväll vittnade flera personer om hur Jesus vidrört dem till helande. Bland annat kvinnan som ni ser på framsidan. Hon hade varit helt döv i två år, men fick sin hörsel helt tillbaka under den andra kvällen! Folket jublade när en man, som tidigare inte kunnat lyfta sina händer över huvudet, kom fram och visade att han hade blivit helad. En annan kvinna som haft mycket stark ryggsmärta och därför inte kunnat sova, blev helt fri från all smärta!

På alla våra kampanjer har vi också seminarier för att underlätta för det mycket viktiga uppföljningsarbetet. Ett 80-tal pastorer, ledare och vanliga församlingsmedlemmar var med och blev utrustade och uppmuntrade! Under söndagens gudstjänst upplevde jag att Gud gav mig ett profetiskt ord till Julie, en av flickorna i lovsångsteamet. Jag hade redan lagt märke till henne för hon var så hängiven i lovsången. Efter mötet tog jag henne lite avsides och delade det jag upplevde att Gud ville att jag skulle säga till henne. Hon började gråta och jag höll henne länge i mina armar. Jag vill inte återge detaljerna om vad vårt samtal handlade om, för det var en hälsning till bara Julie. Tolken bekräftade senare att hälsningen hade varit mitt i prick. Ja, Jesus talade till folkmängderna, men också till den enskilde. Precis som till kvinnan vid brunnen, Sackeus i trädet och den besatte bland bergsgravarna. På samma sätt talade Jesus till både tusentals i kampanjen och såg också till Julie personligen. Jag är så tacksam för att vi har en sååå god Gud som ser oss var och en enskilt.

Och till dig som läser det här vill jag få uttrycka, att även om jag inte känner er alla vid namn, så tänker jag på er med ett ödmjukt och tacksamt hjärta när jag är ute och reser. Ni är med och gör det möjligt för den enskilde att få ett kärleksmöte med vår fantastiske frälsare Jesus Kristus. Detta är det mest dyrbara vi kan ge andra människor här på jorden. Så av hela mitt hjärta vill jag säga – tusen tack!

/ Mia Christine Helgemo, missionär och Blitz-koordinator

 

Felicia Bäckrud om kampanjen

Kampanjen i Indien var min första stora kampanj och när jag för första gången fick se så många människor sträcka sina händer efter frälsningsinbjudan, svämmade mitt hjärta över av glädje. Det var en mäktig upplevelse. Så många människor som fick vara med och uppleva Guds kärlek. Guds ljus fick lysa så starkt över den här platsen. Vi fick se många helanden och jag glömmer aldrig glädjen och hoppet som lyste i människornas ögon, när de fick vittna på scenen om att Jesus helat deras kroppar. Jag fick uppleva en ny dimension av att vara Jesu lärjunge när jag själv åkte ut på missionsfältet och ser med spänning fram emot att få åka iväg igen.

 

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg