Ung missionär i Bulgarien

Publicerad 27 september 2018 | Nyhetsbrevsartikel, Ung Missionär

I augusti var jag (Anton Karlsson) på väg ut igen med vårt 14:e Ung Missionärs-team. Det var det största teamet hittills och även om jag varit på den här platsen många gånger förut, var jag glad över att ha med mig tre unga ledare till min hjälp. De skulle få leda teamet så mycket som möjligt, under min handledning och jag skulle ta hand om de lite svårare bitarna. Dagen efter att vi kommit på plats blev jag ordentligt sjuk. Bihåleinflammationen fick det att kännas som att huvudet skulle sprängas. Jag kunde inte leda teamet. Men när jag klev tillbaka, då klev de unga missionärerna fram! De hade varit med förut; predikat, vittnat, bett för sjuka… Ungdomar i 18- och 19-års ålder ledde det 14:e Ung Missionärs-teamet, inte jag. När teamet gjorde outreach, låg jag på sängen med min nässpray. Här följer dessa tre unga ledares berättelser om veckan:

När jag ser tillbaka på vår resa till Pazardzhik och jämför den med min första resa dit för tre år sedan, ser jag att mycket har hänt. I mitt liv och inte minst i Ung Missionär som verksamhet. Första gången jag var där, var min allra första missionsresa. Allt var nytt och outforskat. Att nu, tre år äldre och med några fler resor i bagaget, stiga på planet för att åka tillbaka dit var en underbar känsla. Pazardzhik och människorna där har verkligen en speciell plats, djupt i mitt och många andras hjärtan. 

Vi var ett stort team som åkte dit detta år och varje person som var där hade Gud handplockat för det Han hade planerat. Vi var ett härligt brinnande gäng på 9 ungdomar, plus ansvariga teamledare. Varje dag fick vi ”ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar.” som Hebreerbrevet säger. Som ledare var det också speciellt härligt att få låta de andra i teamet stiga fram och testa vingarna, precis som jag fick göra för bara några år sedan. För flera var det deras första missionsresa. Första gången de predikade det glada budskapet om Jesus. Första gången de bad för sjuka och fick se människor bli friska. Och första gången de fick leda människor till frälsning. Det finns inget bättre än att få följa Jesus dit han går och bli använd av Honom. Jag har fått lära mig det av erfarenhet och jag vet att det var fler som fick erfara detta under denna resa.
Efter en sådan här vecka kan man inte vara annat än tacksam och glad för vad Gud gjort. Människor har blivit räddade, dragna ut ur mörker, och världen har fått nya unga missionärer i en så viktig tid som denna.
/ Anton Linnarsson 18 år

Sommarens resa stärkte verkligen tron. Även om man har missionerat i samma land tidigare känns det som att man alltid blir överraskad över det som Jesus förmår att göra. På så sätt känns varje resa unik och lika spännande.
/ Joel Thornell 19 år

 

Jag hade stora förväntningar på vad Gud skulle göra under denna resa. Både för oss i teamet, men också bland människorna vi skulle möta. Det är en stor förmån för oss yngre att få missionera bland turkar som är en onådd folkgrupp. Och att då få se en 16-årig teammedlem, predika evangeliet till dessa underbara människor för första gången, det är STORT! Gud gör så mycket mer på en resa än vad man kan tänka sig. Vi fick se många människor ta ett beslut att följa Jesus för första gången, smärta som försvann, Guds kärlek röra vid folk och så mycket mer. När vi även får se att Gud kan använda personer som oss, så blir man så tacksam att vi får vara med om allt detta. Det gav oss som team en längtan efter att låta Gud använda oss mer här hemma i Sverige också. Vår Gud är såå god!
/ Ida Lia 19 år

 

Efter att både vårt team och Alexander Bervebrinks team som var där veckan innan, evangeliserat i trakten kring Pazardzhik, finns nu 62 turkar och romer som gett sina liv till Jesus och nu finns med i uppföljningsarbete. För att den yngre generationen ska kliva fram måste vi släppa fram dem. Vi måste träna dem, tro på dem, backa upp dem, hjälpa dem hitta vägen ut i precis det som Gud har planerat för var och en. Så att deras gåvor får slå ut i full blom och de får leva i den kallelse som Gud har på just deras liv. Och så att de axlar uppdraget att ge de minst nådda folkgrupperna en chans att höra om Jesus. Tack för att ni står med oss i den uppgiften!
Anton Karlsson, samordnare Ung Missionär

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg