Tillväxt i Thangakele

Publicerad 21 december 2017 | Nyhetsbrevsartikel

20-22 oktober hade vi kampanj i bergsbyn Thangakele i Sri Lanka. Mötena var fantastiska och redan första kvällen fick vi verkligen uppleva genombrott. Många gav respons på frälsnings-inbjudan och vi fick se flera mirakler!

Den 16:e landade vi på flygplatsen i Negombo, utanför huvudstaden Colombo och möttes av intensiv värme. Därefter väntade en bilresa upp genom serpentinvägarna i Sri Lankas bergsbygd. Det var fantastiska vyer över teplantagen samtidigt som åksjukan gjorde sitt. Efter 5 timmar var vi framme i staden Nuwera Eliya och höjdskillnaden på 2000 m.ö.h gjorde sig påmind. 13 grader varmt, tunn luft och dimma.

I Nuwera Eliya har Svensk Pionjärmission sin bas i Sri Lanka. Där driver de en bibelskola och gör flera kampanjer på strategiska platser i mindre bergsbyar utanför staden. Många av bergsbyarna är isolerade och helt onådda och det är dem SPM fokuserar på. I Gå ut mission är vi glada att få stötta detta viktiga arbete genom gemensamma kampanjer. Vi var i byn Thangakele och vi fick verkligen se Gud göra mirakler!

Vi fick se många mirakler och det började med vädret. Det hade regnat hela veckan före kampanjen och det slutade inte förrän vid lunchtid samma dag som vi skulle börja och teamet fick bygga scenen i ösregn. Platsen var ett fält med packat grus, och där stod vatten över stora delar av fältet bara några timmar före kampanjen. När vi sedan kom dit sken solen och hela fältet hade torkat upp. Därefter var vi inte hindrade av vädret en enda gång under hela kampanjen.

Kampanjen var tre kvällar lång och antalet besökare ökade för varje dag. Jag och Mikael Boman turades om att predika och vi fick verkligen se Guds genombrott i denna bergsby! Gud verkade i människor till frälsning och Han gjorde flera mirakler. Först ut att predika var Mikael, han talade starkt om hur Gud skapade en perfekt värld. En värld som fienden sedan förstörde innan Jesus kom för att sätta folket fria. Många gensvarade till inbjudan och redan första kvällen fick vi se flera under och tecken. En kvinna hade haft svåra magbesvär under lång tid och besökt flertalet läkare men inget hade hjälpt. Hon berättade hur all smärta försvann när vi bad för henne! En annan kvinna var demonbesatt, hon låg på marken, sprattlade och skrek men blev fri i namnet Jesus!

Vidare under andra kvällen predikade jag utifrån hur Jesus helar en lam man i Matteusevangeliet 9:e kapitel. Fler kom till tro och fler blev helade. En hinduisk man hade varit med om en jordbruksolycka där han hade fått sin högra axel förstörd. Han kunde inte lyfta den men blev under andra kvällen fullständigt helad! Han kom upp på scenen och vittnade för sina grannar om hur Jesus rört vid hans kropp och att han nu tror på Jesus! Det är så starkt när byborna själva berättar om vad Jesus gjort.

Sista kvällen predikade Mikael om hur Jesus ser, helar och upprättar den blinde tiggaren Bartimeus. Det var många nya besökare på detta möte och de flesta gensvarade på inbjudan till frälsning. När mötet sedan var slut kom det fram en lite pojke som var döv på sitt ena öra. Efter handpåläggning fick han full hörsel!

Vi tänker tillbaka på en fantastisk tid i Sri Lanka och tackar Jesus för alla som kommit till tro. Ungefär 300 personer besökte kampanjen och vi är så tacksamma över att invånarna i dessa små bergsbyar fått chansen att höra och gensvara till evangeliet. Vi har fått veta att den lokala församlingen hade ett uppföljningsmöte strax efter kampanjen. Där närvarade 120 personer som fått ett möte med Jesus på kampanjen och utav dem har 60 fortsatt komma till kyrkan varje vecka. Stort tack till dig som varit med i bön och sponsring och även stort tack till Svensk Pionjärmission som arbetar bland de onådda i Sri Lanka.

Daniel Bäckrud, evangelist

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg