Skördeglädje i Bangladesh

Publicerad 4 december 2019 | Okategoriserade

JAG KOMMER NOG ALDRIG ATT GLÖMMA blicken och leendet jag fick från den bengaliske mannen som just fått tillbaka synen på sitt vänstra öga. Min 13-årige son stod och filmade det som hände och fick se Jesus utföra ett mirakel på samma sätt som vi kan läsa om i Bibeln!

887 frälsningssökande och många helade blev resultatet efter kampanjen i den lilla byn Chankali, belägen i provinsen Rajshahi i den norra delen av Bangladesh. Allt genom Guds stora nåd!

”De som sår med tårar ska få skörda med glädje. Gråtande går de ut med säden de ska så, men med jubel kommer de tillbaka och bär sina kärvar.”  Psaltaren 126:5

Jag, Andreas, och min son Edwin utgick från vårt nya hem i Thailand, tre timmar söder om Bangkok. Det var femton år sedan jag och min fru Linnéa var i Dhaka senast. Det kändes verkligen gott att få komma tillbaka till det fantastiska landet Bangladesh igen. Trafiken härborta är verkligen galen, något jag helt glömt bort.

Vid det första kampanjmötet möttes vi av omkring 900 personer. En blandning av framförallt hinduer men även muslimer. Björn och Johan delade med sig av olika vittnesbörd och Andreas predikade om den gråtande änkan i Nain. Hon som just förlorat sin son och sedan lyckligtvis fick möta Jesus på vägen. Jesus sa: ”Gråt inte” och väckte upp hennes son från de döda. Många bybor gensvarade på frälsningsinbjudan och namn och kontaktuppgifter samlades in för uppföljning.

Kvinnan bredvid Andreas var blind på vänster öga. Nu är synen helt återställd!

Den här kvällen tog det extraordinär lång tid innan någon kom fram för att vittna om någon form av helande efter den gemensamma förbönen. Då bjöd vi fram sjuka som önskade förbön fram till kanten av scenen för handpåläggning. Då blev bl.a. en man botad från huvudvärk han haft i några veckor. En kvinna hade haft värk i ryggen i tre månader och vittnade om hur Jesus gjort henne fullständigt bra. Tack Jesus!

Bönen efter första kvällens möte var att Herren skulle ge oss ett genombrott dag två. De lokala ledarna berättade att människor i byn pratat mycket om att de noga skulle kontrollera huruvida Jesus kunde göra några mirakler eller inte. Församlingsnätverket som Gå ut mission har samarbetat med i Bangladesh nu i snart 18 år har haft målet att plantera 500 församlingar. I nuläget finns omkring 400 nya församlingar. Broder M. berättar glatt att han har varit med och anordnat 89 kampanjer. Pionjärarbete i form av missionskampanjer är utan tvekan en fantastisk katalysator för församlingstillväxt och församlingsrörelser.

Vi upplevde att Herren visade oss sitt hjärta för människorna i Bangladesh. Jesus ser människorna här som förlorade får som han vill hela och frälsa. Han har medlidande med dem och vill möta deras behov och deras innersta längtan. När Jesus gick på jorden såg han människornas nöd och lidande och förbarmade sig över dem. Han sträckte sig ut i sin stora kärlek och botade dem och befriade dem från mörkret som plågade dem. På samma sätt skulle vi få sträcka oss ut mot dessa människor med samma kärlek och medlidande för att förmedla hans överflödande liv.

Nu ska jag be till Jesus Kristus varje dag!
Den andra kvällen i byn Chankali samlades omkring 1300 personer för att lyssna till Björn Fredriksson, pastor i Salemförsamlingen i Vargön. Efter Björns levande förkunnelse om den förlorade sonen som vände hem till sin far och blev varmt mottagen, så gav en skara människor respons till att ta emot Jesus som sin personlige frälsare. Flera vittnade också med stor glädje om helande i sina kroppar.

Tre förmiddagar hade det svenska teamet seminarium med de lokala ledarna. Fokus för undervisningen var framförallt att förmedla vem den helige Ande är och att vi kan vandra med Honom och lyssna till Hans röst.

Vid ett av ledarseminarierna fick vi ett kunskapens ord gällande någon som hade ett dövt vänsteröra. När vi frågade om det fanns någon med detta problem så gensvarade en ung kvinna. Vi ställde därefter frågan om någon av de närvarande bar på en längtan efter att be för sjuka. En man lyfte handen. Efter att han lagt handen på den unga kvinnans öra och bett i Jesu namn så prövade vi hur det var med hörseln. Fullständigt bra! Gud har omsorg om sina barn och när vi lyssnar in Hans röst så kan vi få se Hans rike komma mitt ibland oss.

Kvinnan på bilden har plågats av smärta i kroppen i 30 år. Hon blev helad och berättar på scenen att hon nu ska be till Jesus Kristus varje dag. De vita armbanden visar att hon är en överlåten hindu. Intervjuas av Johan från Vargön.

Johan Lundgren, från Vargön, undervisade med stor passion om den auktoritet vi kan vandra i som troende. På samma sätt som en polis agerar utifrån den auktoritet som denne fått från en högre instans, just så är vi kallade att vandra i auktoriteten vi fått av Jesus. Vi behöver tala med auktoritet. Vi behöver tala! Utan att vi talar så händer ingenting. Gud talade och då skapade han. Anden svävade över vattnet men det var när Gud talade som allting började.

För att inspirera till att öppna upp för livet med den helige Ande så berättade pastor Björn den otroliga historien då han vid ett möte i Sverige för några år sedan, fick en profetisk hälsning till någon i mötet: “Gud kallar dig att nå en speciell folkgrupp och du har en viktig person i ditt liv som heter Emanuel som du ska lyssna till och du har fyra barn.” Mitt i hälsningen så avbryts Björn av att en man ställer sig upp och ropar: ”Halleluja! Allt stämmer på mig men jag har bara tre barn.” Men efter en kort stund så berättar mannen, full av sorg, att han faktiskt har ett fjärde barn som han har förskjutit från en tidigare relation. Detta möte fortsatte med att alla började bekänna sina synder och Guds Ande kom väldigt starkt. Alla blev helade från sina sjukdomar. På samma sätt menar Björn att det kommer en tid av väckelse i Sverige då Gud kommer att möta människor på liknande sätt.

Den tredje kampanjkvällen predikade Johan om ett märkligt möte en dag när han var i Minneapolis. När han var ute på en promenad mötte han USA:s dåvarande president Bill Clinton. Mötet med presidenten gjorde ingen skillnad för Johan men när han mötte Jesus i tonåren, var det helt annorlunda, det förändrade allt! Under en bönesamling fick han se Jesus i en inre syn och kärleken och ljuset från Jesus mötte honom där. Efter Johans förkunnelse denna kväll så gav ett par hundra människor sina liv till Jesus.

Under de fyra kampanjkvällarna så vittnade många om helande i sina kroppar. Bland annat blev många sjuka ögon botade och flera blinda fick sin syn. En kvinna hade inte kunnat se bra sedan 2008. Nu ser hon utmärkt! En äldre kvinna kom fram och berättade att Jesus helat henne från lungproblem som hon haft ett år tillbaka. Ett dövt högeröra blev helat. En stel nacke blev helt bra. En man som inte kunnat gå på sitt ena ben hoppade runt på det helade benet! Allt detta fick vi se Guds nåd uträtta mitt framför våra ögon. Det finns verkligen kraft i evangeliet!

Vi gladdes storligen över att så många fick uppleva en helande beröring av Jesus. Men jag vill även dela med mig av den smärta som jag upplevde personligen då jag vid flera tillfällen bad för en liten pojke som inte kunde gå själv, han var lam i benen. Pojkens mamma önskade så ett helande för sin lille son. Min förhoppning är att denne lille grabb ska få uppleva ett helande längre fram. Kanske att någon av de som började följa Jesus i samband med kampanjen, i kärlek kan sträcka sig ut till denna pojke. Jag ser fram mot att få möta honom en dag då han berättar hur det hela gick till när han fick tillbaka styrkan i sina ben så han kunde spela fotboll med sina kompisar!

Sista kampanjmötet på lördagkvällen upplevdes som en fantastisk seger. De ca 1500-2000 mötesbesökarna var hungriga efter evangeliet. Gensvaret efter förkunnelsen om Jesus – Livets bröd, var stort. Massor av dyrbara bengaler vittnade om helandeunder såsom blinda ögon som öppnats, smärtor som försvunnit och befrielse från olika sjukdomar. En kvinna hade haft smärta i sitt ben i 12 långa år men den här kvällen blev hon helt återställd.

Ett stort tack till Dig som står tillsammans med Gå ut mission genom förbön och ekonomiskt stöd och som gjort denna kampanj möjlig. Tillsammans kan vi nå de onådda folken med de goda nyheterna om Jesus!

Andreas och Linnea Holm
Missionärer i Gå ut mission, Sydostasien

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg