Ledartränas i Gå ut mission

Publicerad 30 januari 2019 | Nyhetsbrevsartikel

Hejsan! Mitt namn är Clara Johansson, jag är 21 år gammal och älskar Jesus, akvarellmålning och att fika med nya (och gamla) vänner. Jag är förlovad med Adam och i juni ska vi äntligen gifta oss! Ursprungligen kommer jag från Åmål, men har vuxit upp halva mitt liv i Nittedal i Norge. Jag kommer inte från en kristen familj, men själv började jag tro på Gud som 15-åring. Det tog dock flera år av sökande i fel saker innan jag äntligen insåg att Jesus är enda vägen till sann frihet och räddning. Hösten 2016 flyttade jag tillbaka till Sverige, närmare bestämt Aneby, för att gå bibelskola. Där gav jag mitt liv till Jesus och döptes.

Under bibelskoleåret började Gud tala om vad Han har kallat mig till. Mitt hjärta sattes i brand för att predika de fantastiska nyheterna om Honom. Hans hjärta för att nå de onådda folken, de som aldrig hört, drabbade mitt och Gud manade mig att gensvara. Jag kom i kontakt med Gå ut mission för ca 1,5 år sedan då jag bestämde mig för att gå deras kurs Team Pionjär. Under mitt pionjärår fick jag växa och ta nya steg i tro, både på hemmaplan i Sverige men också på platser som Guinea och Bangladesh. Det gav mersmak!

Därför flyttade jag till Nässjö för fyra månader sedan och går nu en ledarträningskurs hos Gå ut mission. Detta är första året Gå ut mission har en ledarträningselev, vilket känns väldigt spännande. Ett år utformat för eleven/eleverna som går! Jag valde att gå ledarträningskursen för att jag längtar efter att växa i ledarskap och i att utrusta andra människor, men framförallt brinner jag för att de onådda folken ska bli nådda med evangeliet om Jesus. Det finns många sätt att jobba mot det målet, men för mig blev detta så konkret det kunde bli, just nu.

I Gå ut mission omges jag av spännande människor med mycket missionserfarenhet och stora hjärtan för Jesus. Vilken bra miljö att vara i när man växer och formas! På kontoret hjälper jag till med alla möjliga praktiska grejer, men framförallt jobbar jag med teamkursen Pionjär. Det är underbart att få finnas där för våra elever och följa dem på deras spännande, livsförvandlande resa. Som ledarträningselev får jag vara med på styrelsemöten, Core Team-träffar, egna ansvarsområden, undervisa och ha en mentor som uppmuntrar och utmanar mig. Jag har handledarträffar varje vecka och läser kurslitteratur om ledarskap. Minst en helg i månaden reser jag ut till olika församlingar, både pionjärernas praktikplatser och andra, för att predika, evangelisera och vara en resurs där det behövs. Vilken förmån! Och tänk – man får CSN för att göra allt detta! Hur coolt är inte det?

Det är fantastiskt hur mycket man växer av att få förtroende. Förra året gick jag själv pionjärkursen och nu får jag vara med och leda den. Detta är en möjlighet fler borde ta! Ett år skräddarsytt för just dig som längtar efter att växa i ledarskap och i de gåvor Gud lagt ner i dig. Ringa ålder och brist på erfarenhet är verkligen inte ett hinder för att bli använd av Gud. Allt Han vill ha är ett villigt hjärta. ”Låt ingen se ner på dig för att du är ung, utan var en förebild för de troende i allt du säger och gör, i kärlek, tro och renhet.” 1 Tim.4:12

Clara Johansson

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg