Jesus till Panchpukur

Publicerad 31 maj 2019 | Okategoriserade

Vårens sista kampanj i Bangladesh var förlagd till Panchpukur, en liten by i Dinajpurdistriktet i norr. Vår samarbetspartner FCCB (Free Christian Churches of Bangladesh) håller 6 -8 kampanjer varje år, alltid på nya ställen. Strategin är att det ska finnas en eller flera församlingar inom en viss omkrets, så att uppföljning av nyfrälsta och etablerandet av nya församlingar enklare kan möjliggöras.

Men det är inte självklart med sådana här kampanjer i ett land med 0,3 % kristna, 9 % hinduer och 90 % muslimer. Rickard Lundgren hade vår första kampanj här 1998, under åren 2004 -2006 var dörrarna stängda för mission. I dag är dörrarna öppna igen, med vissa restriktioner. Påsk-massakern på Sri Lanka har satt djupa spår hos de troende i Bangladesh, och därför var säkerheten på den här kampanjen extra sträng. Men allt gick bra, och möteplatsen på ett fält inne i en skogsdunge fylldes av människor fyra kvällar i rad. Ungefär 1000 personer kom första kvällen och närmare 2000 sista kvällen. Folk kom till fots, på cykel eller hämtades på släp efter traktorer och 3-hjuliga jordbruksmaskiner. Responsen på förkunnelsen, frälsnings-inbjudan och förbönen för sjuka var stor och spontan; ett hav av uppsträckta händer visade att folket i Panchpukur ville ha Jesus!

Och varför inte? När vi kommer med så goda nyheter om att Gud älskade världen så högt att han gav oss sin son, att all synd är försonad för oss och att alla som tar emot Honom har rätten att bli Guds barn.

Fler än 1500 uppföljningskort registrerades under kampanjdagarna 24 – 27 april. Det handlar om människor som blev berörda av evangeliet och som de lokala kyrkorna i området nu jobbar vidare med, vilket handlar om undervisning, dop och lärjungaträning. FCCB har 38.000 medlemmar, fördelade på 408 församlingar. Antalet församlingar ökar för varje år som går. För 5 år sedan fanns det 320 st. Tack vare ett medvetet och trofast arbete av de lokala pastorerna och evangelisterna har de, trots små resurser och stora utmaningar, åstadkommit detta. Innan påsk var det planerat dop av 600 personer, men flera av dopen blev uppskjutna på grund av motstånd och allvarliga hot. Bön för sjuka och vittnesbörd om helanden är en dörröppnare för evangeliet i det här landet. Det saknas inte religiositet i Bangladesh – Gud är självklar! Men jag bär på en stor längtan efter en levande Gud som griper in i människors liv. På mötena uppgav ett stort antal personer att goda saker hade skett under förbönerna. Men som överallt annars i världen är det inte lätt att våga träda fram i en stor folksamling, så det var stor glädje när 2-3 personer kom upp på plattformen varje kväll och vittnade om konkreta helanden. En av dem sa: ”Jag kände att något skedde efter förbönen i går, och i kväll försvann alla mina smärtor”. En annan vittnade om att långvariga huvudsmärtor var borta och att det även hade skett saker som hon inte ville berätta om på scenen. Vittnesbörden från samtliga var att; Detta har Jesus gjort!

Teamet på denna missionsresa bestod av Daniel Bergman, Petronella Ivarsson och Fredrik Dahlen, samt jag själv, Arne Raen från Norge. Vi fick bo i en nöjespark ca 30 min från kampanjplatsen. Förmiddagsseminarierna med 35 lokala pastorer och medhjälpare var förlagda till ett klassrum vid en liten baptistkyrka i en annan by. Här hade vi fin gemenskap med undervisning, vittnesbörd och förbön. Fredrik, Daniel och Arne delade på undervisningen, och de lokala troende delade sina liv med oss. Petronella blev överöst med blommor och firade sin 20-årsdag med att vittna frimodigt framför 2000 bengaler!

Vi är så tacksamma för det lokala teamet som ombesörjde att vi kunde komma ”till ett dukat bord!” Kampanjmission handlar inte om ”oss och dom.” Det är en stor glädje att få stå tillsammans med dessa härliga människor: Veteranen Mathai som har varit med på 90 kampanjer, koordinatorn Joshua, tolken Jessica och vår reseledare Bivash. Utöver detta tillkom lovsångsteamet, ljudtekniker, kockar och många flera. På hemvägen övernattade vi på Home of peace, där vi möttes av 600 studenter och fick delta i deras gudstjänst. Tillbaka i huvudstaden Dhaka träffade vi de 15 bibelskoleeleverna på Hosanna Bible School och var även med på deras söndagsgudstjänst. Genom Guds nåd har vi fått vara med på ännu en liten etapp i Det Stora Loppet! Slutresultatet känner vi redan till: Framför Guds tron kommer det stå en stor skara som ingen kan räkna, från alla folkslag, stammar och språk (Upp 7:9). Vi får säga som Paulus i 1 Kor. 3:7, någon planterar, andra vattnar, men GUD GER VÄXTEN! Vi är Guds medarbetare och grunden är Jesus Kristus!

För mig personligen var den här kampanjen ett bönesvar och en stor uppmuntran. Efter att nyligen ha genomgått en canceroperation var jag osäker på min hälsa och kapacitet. Då den förste reseledaren, Rickard Lundgren hastigt fick hoppa av, bara dagar innan avresan p.g.a. av allvarlig sjukdom i familjen, var det mänskligt sett en liten kris. I den situationen var det en fantastisk upplevelse att få precis det jag behövde; dag för dag, steg för steg! Kraft, humör och inspiration!

Tack för alla förböner, kampanjen i Panchpukur blev en festresa! Låt oss fortsätta be för Bangladesh och för församlingarna där. Och att de färska Jesus-troende får en gemenskap där de kan växa i nåden och kunskapen om sin Frälsare och Herre!

Vad säger teamet om resan?

Fredrik Dahlén: Det var starkt att få se hur människorna i Bangladesh, verkligen helt genuint ville ta emot Jesus till frälsning. De var berörda till tårar när de gick fram!

Daniel Bergman: Det är stort att få dela livet med någon från andra sidan jorden, en kort stund, men som ändå kommer ha stor betydelse för oss båda. Det ger mig glädje att tänka på att vi kommer ses igen, i himlen. Då får vi möta dem som var med och tog beslutet för Jesus på kampanjerna, får skratta tillsammans och vi får dela våra livshistorier.

Petronella Ivarsson: Det va fantastiskt, asså så mycket intryck, fantastiska människor och har typ aldrig känt mig så nära gud. Lixom han va i centrum hela tiden.. Man ser hur mycket människorna vill tro på Jesus och verkligen behöver Honom. Det har vi ju glömt bort i Sverige.

Läs vidare

De senaste inläggen

Fler inlägg